kaykusters.reismee.nl

Northern Queensland

Eindelijk was het zover , de koffers waren gepakt en om 6 uur s' ochtends vertrok onze vlucht. Wat inhield dat we om 2 uur op moesten staan. We zouden samen met de Italiaanse familie de Pierro's (Leo, Marg, Nadia, Claudia en Michael) onze vakantie doorbrengen in Port Douglas. Tijdens de heenreis was er veel hectiek, Italie speelde op dat moment tegen Spanje in de finale van het ek en het stond al met 2-0 achter. Toen we in Cairns aankwamen bleek de uitslag zelfs verdubbeld te zijn. De Pierro's waren dan ook de eerste dag niet echt in voor een dolletje haha. Maja eenmaal aangekomen in het tropische noorden, zijn we direct Cairns gaan verkennen. Persoonlijk vond ik hier niet echt super veel aan, het is toeristisch, het heeft winkeltjes en restaurant maar dan heb je het ook ver gehad. Je kunt het strand niet op want het is een soort moeras, dat wordt veroorzaakt door de mangrove bomen die hier groeien. Daarom heeft Cairns een grote lagoon gemaakt waar men in kan zwemmen. Diezelfde dag zijn we doorgereden naar Port Douglas. We arriveerden in de middag bij ons hotel, the Port Sea. Een schitterend hotel met een aantal zwembaden, jacuzzi's en spa's. We sprongen dan ook direct het zwembad  in voor een duik. Nog geen 100 meter van het hotel ligt het four miles beach. Een lang uitgerekt palmstrand dat 4 mijl lang is, vandaar de unieke naam, ahum. Maar wel echt een paradijsje!  Port Douglas is een gezellig plaatsje, met een mooie boulevard, groot strand en het is de thuishaven van allerlei organisaties die toeristen naar het Great Barrier Reef brengen (dit zouden we later in de week gaan doen). Eerst zouden we de auto pakken die mijn oom gehuurd had om naar Cape Tribulation te rijden. Dit is de plek waar ontdekkingsreiziger James Cook vast kwam te zitten in het rif. Het was een lange reis vanaf Port Douglas. Eigenlijk is Port Douglas de meest noordelijke"grote" nederzetting van Queensland. Er is maar een weg verder naar het noorden, de weg wordt hier steeds smaller en het regenwoud wordt  steeds breder naarmate we reisde. We moesten de Daintree River oversteken met een veerboot. Deze rivier ziet verleidelijk uit om in te zwemmen aangezien het vrij helder water heeft. Maar overal staan waarschuwingsborden langs de kant, die vermelden dat krokodillen hier gehuivestigd zijn. Langs de weg staan ook steeds borden dat je uit moet kijken voor Cassowary's. Dit is een grote vogel die lijkt op een struisvogel en rond de 2 meter lang is. Dit was Michael's lievelings dier, helaas hebben we hem niet gespot. Toen we bij Cape Tribulation waren aangekomen liepen we over het strand en het lijkt alsof je in niemandsland bent, geen huis te bekennen hiero. Cape Tribulation schijnt uniek te zijn want het is de enige plek op aarde waar het regenwoud direct in aanmerking komt met het rif in de zee. Oftewel where the rainforest meets the reef zoals de Aussie's zeggen. Laat in de middag kwamen we weer in Port Douglas aan en iedereen wilde lekker de zee in. Toen ik samen met Leo, Jos en Michael op het strand aangekomen was, kwam Monica helemaal in paniek aan rennen. Er was bijna een man van 74 jaar verdronken in de zee. De man was niet bij bewustzijn en het leek erop dat hij het niet ging redden. Wat de lifeguards ook deden, hij kwam niet bij bewustzijn. Na een half uur was inmiddels een ambulance en een reddingshelikopter aangekomen. Door een defibrillator kregen ze de man weer bij bewustzijn. De dag erna lazen we in de kant dat de man in het ziekenhuis van Cairns opgenomen was en dat hij in serieuze toestand lag. Het strand werd dan ook vanwege de sterke stroming gesloten. Dus toen zijn we maar naar het zwembad gegaan in het hotel. Het was er rustig en iedereen die op hun bedje lag leek te genieten van het weer en de rust. Totdat wij aankwamen, Michael maakt geluid voor 10 en met nog vier andere kids kregen we allerlei kwade blikken op ons gericht en ik hoorde iemand zeggen: who are these people, haha.  Er zat al een halve week erop in Port Douglas, het weer was prachtig alleen de vooruitzichten voor de rest van de week waren minder. Maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken!